Kisa poikkeaa SM-sarjan kilpailuista hieman, sillä siirtymät noustaan hissillä ja lähtöjärjestys on ensimmäisen ek:n jälkeen vapaa, eli voi halutessaan pitää pidempiäkin hengähdys tai korjaustaukoja.
![]() |
Kuva: Antti Sinisalo / @seccitaj |
Kisassa ajettiin kuusi erikoiskoetta, kaikki kahteen kertaan eli yhteensä 12 erikoiskoetta. Pätkät suurimmaksi osaksi vanhoja tuttuja edellisiltä vuosilta. Ratoihin oli kuitenkin tehty onnistuneita parannuksia tehden kisasta hauskan ja onnistuneen kokonaisuuden. Suosikki pätkät minulle ehdottomasti ek3 eli Hakkuuaukee ja S-kallio eli ek5. Mukavan vauhdikkaita ja mielekkäitä ajaa.
Ensimmäisellä kierroksella ajo sujui, vaikka alussa tuntui ettei jaloista saa kaikkea irti. Lammenkierto eli ek1 piti onneksi huolen siitä, että saatiin jalatkin herätettyä kisajännityksestä. Ei ongelmia tai isompia ajovirheitä.
Loput ensimmäisen kierroksen pätkistä sujui samoissa merkeissä lukuun ottamatta paikoitellen turhan varovaista jarruilla laahaamista. Ensimmäisellä kierroksella Hakkuuaukee eli ek3 meni omasta sekä kellon mielestä parhaiten, pätkä tuli ajettua täysillä loppuun asti lopun mutavellinkin lävitse, koska en huomannut maalitolppaa mikä sijaitsi velliä edeltävässä metsikössä.![]() |
Sopivasti poljettavaa löytyi myös kisapätkiltä. Kuva: Antti Sinisalo / @seccitaj |
Toiselle kierrokselle lähdin leivän syötyäni ja toivoin lisäpotkua Lammenkierron polkemisosuuksille. Toivottu vauhdinlisäys tosin tuli vasta ek2 rinteenylitykseen, minkä seurauksena liian kovaa vauhtia pieneen pudotukseen ja eturenkaan lipsahtaminen kivenkoloon - matka jatkui ilman pyörää tangon yli tutkimaan maaperää. Maalissa vammojen tutkailu, polvi otti osumaa, muuten kaikki kunnossa. Kaatumisesta aiheutui noin 15s aikatappio ja lopuilla erikoiskokeilla, ek3-ek6, vauhti hyytyi muutamia sekunteja per pätkä johtuen polven kipeydestä ja varovaisuuden lisääntymisestä.
![]() |
...Pyörä mukaan ja maaliin. |
Treenien jälkeen haaveilin sijoittumisesta 10 nopeimman joukkoon,
tällä kertaa jäi vain tavoitteeksi sijoituksen ollessa Miehissä 13/78. Kivaa oli, kehittymisen kohteita löytyi ja pyörä sekä varusteet toimivat hienosti, joten kaatumisesta huolimatta onnistunut kilpailu. Harmittamaan jäi ainoastaan aamun treenilaskujen jälkeen kypäräkameran huonoon asentoon luiskahtamisen huomaamatta jääminen ja siten kaikki kisapätkät tallentuivat pelkästään eturenkaan esitelmänä.
Tästä on hyvä jatkaa parin viikon päästä Messilässä Enduron SM-sarjan avauskilpailussa.
Jesse
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti